Deşi stresul poate afecta negativ funcţiile cognitive, creierul nostru este destul de adaptabil când trebuie să învăţăm sub presiunea stresului.
În urma unui studiu condus de cercetători germani s-a descoperit că anumiţi receptori din creier ne pot ajuta să trecem de la procesul de învăţare subnconştient la cel conştient când suntem stresaţi.
Studiul de la Ruhr-Universität Bochum arată că atunci când trebuie să dobândim noi informaţii, fiind totodată supuşi stresului, creierul adoptă o metodă de învăţare subnconştientă decât una conştientă. Această trecere la procesul subconştient este pusă în mişcare de proteinele pe nume receptori mineralocorticoizi, care sunt activaţi de glanda suprarenală, ca răspuns la eliberarea hormonilor stresului.
În studiul publicat în Biological Psychiatry s-a arătat că învăţatul subconştient poate avea loc doar atunci când receptorii mineralocorticoid funcţionează corect.
În ciuda acestor descoperiri, creierul uman funcţionează corespunzător când nu este supus stresului. Cercetări anterioare au arătat că stresul are un efect semnificativ asupra funcţiilor cognitive, iar stresul cronic a fost asociat cu memoria slabă şi inabilitatea de concentrare.
„Când eşti stresat şi ţi se distrage atenţia, ai putea să simţi o tensiune în stomac, la gât sau la nivelul umerilor”, a declarat Danny Penman, autorul cărţii „Mindfulness: Finding Peace In a Frantic World”. „Simplul act de a observa efectele stresului asupra organismului nostru permite ca tensiunea să se diminueze”, a menţionat el, citat de „Huffington Post”.