(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 86, iulie 2013) Prêt-à-porter rafinat Acum un an apărea pe piaţa de carte din România o editură nouă. Din cataloagele prezentate atunci se vedea clar că editura Baroque Books & Arts voia să fie altfel: ilustraţii originale, serii (aproape) fără concurenţă şi, mai ales, o grijă deosebită pentru tot ce alţi editori consideră că ar fi lux inutil: grafică, tipar, legătorie etc. Directoarea editurii, Dana Moroiu, era deja un nume binecunoscut în lumea editorilor: a fost redactor la Editura Enciclopedică, apoi la RAO, director editorial la Nemira, apoi tot director la Ponte. De numele ei se leagă numeroase succese literare. A înfiinţat Baroque Books & Arts pentru că voia libertate totală în alegerea titlurilor. Oricît de încrezători ar părea editorii, piaţa de carte din România a fost afectată de criza financiară. Toate editurile şi-au micşorat vizibil producţia, planul editorial a rămas în urmă, multe edituri mici s-au închis. Ultima ediţie a tîrgului de carte a confirmat trendul - micii editori dispar încet, dar sigur de pe piaţă. Cei mari par să se fi consolidat, însă senzaţia generală e de fragilitate şi precaritate. Vînzările de carte la chioşc - în ediţii ieftine şi prost redactate - au stricat piaţa. Nu neapărat pentru că ar fi scăzut din vînzările editurilor "clasice", ci pentru că au schimbat aşteptările publicului şi au creat noi obişnuinţe de consum. Publicul larg s-a învăţat să cumpere aşa-zise cărţi "de colecţie" - nu titluri sau autori sau cărţi frumoase.
Şi totuşi, există şi autori optimişti care văd în orice deficit al pieţei o resursă, un potenţial de creştere. Acum un an, cînd a înfiinţat Editura Baroque Books & Arts, puţini sînt cei care au crezut cu adevărat că va reuşi. Dana Moroiu e însă entuziasmată şi încrezătoare. Reuşită, pentru ea, înseamnă să reuşeşti să ajungi la public, să poţi să publici exact ceea