Pentru a (re)veni la Putere, atât PSD, cât şi PNL au studiat cu atenţie – şi sunt convins că inclusiv cu specialişti în sociologie şi psihologia maselor – reacţia populaţiei la diferite măsuri, fie ele politice, economice sau administrative. Chiar şi „trambulina” politică, prin care USL a ajuns la guvernare înainte de termen, a fost fără îndoială temeinic plănuită.
„Reţeta” USL funcţionează şi acum şi nu întâmplător. De exemplu, mediatizata reformă din sistemul fiscal a fost „aruncată” pe piaţă după un test asupra românilor, pe baza unui scenariu similar pe care l-au folosit useliştii şi anul trecut, când au început asaltul asupra instituţiilor statului.
În 2012, prima mutare a proaspătului Guvern Ponta a fost trecerea Institutului Cultural Român de sub tutela Preşedinţiei sub cea a Senatului. O măsură banală, pur birocratică, care la prima vedere urmărea nu o „reaşezare” a instituţiilor statului, ci mai mult să-l stârnească pe Traian Băsescu. De fapt, în subliminal, USL a folosit poporul român pe post de cobai, l-a supus la un test, a încercat să vadă reacţia românilor atunci când sunt „reorganizate” instituţiile statului. Normal că reacţia românilor – marea lor majoritate, desigur, o majoritate neimplicată politic – a fost de indiferenţă, de luare la cunoştinţă, de asumare prin pasivitate. Abia atunci, după primul test, unul reuşit, din punct de vedere al strategiei USL, guvernanţii au trecut la ofenisvă şi faţă de celelalte instituţii ale statului.
Acum, „cobailor” le-a fost servită experienţa cu administraţiile fiscale. Dincolo de cei care sunt afectaţi direct, în special angajaţii instituţiilor aflate în subordinea Ministerului Finanţelor, mulţi dintre ei urmând să fie sau concediaţi sau mutaţi cu serviciul la zeci de kilometri de casă, majoritatea românilor au privit cu indiferenţă această reorganizare. În fond, activitate fiscală va mai