Mănăstiri, bucate tradiţionale, obiceiuri frumoase, ospitalitate şi oameni buni. Cam aşa ar putea fi caracterizată Bucovina, în câteva cuvinte. La mulţimea de atracţii turistice se adaugă şi un trenuleţ de munte care i-a cucerit pe oaspeţi. Este vorba despre Mocăniţa de la Moldoviţa, un tren cu abur care străbate zone foarte pitoreşti. Vagoanele circulă pe singura linie de cale ferată îngustă din nordul României şi sunt pline în fiecare vară. Astăzi, Mocăniţa aparţine unei firme private, dar nu a fost mereu aşa.
Istoria unui tren de munte
Calea ferată cu ecartament îngust de la Moldoviţa a fost construită de un proprietar de gater din München, Louis Ortieb. A fost dată în folosinţă în anul 1888, ca mijloc de transport de masă lemnoasă de la pădure la gater. În anul 1909, linia a fost preluată de Fondul Bisericesc, care a schimbat ecartamentul de la 800 mm la ecartament standardizat 760 mm. Iniţial, traseul Mocăniţei avea 23,9 kilometri, de la Moldoviţa la Rososa. Acum are doar 11,5 kilometri.
Din anul 1955 până în anul 1999, trenuleţul a fost folosită pentru transportul de lemne din pădure, la fosta fabrică de cherestea din localitate. După anii '90, linia fusese întreruptă de către transportatorii de lemn cu camioane, care se temeau că altfel vor avea concurenţă din partea trenului.
Câţiva ani mai târziu, Asociaţia pentru păstrarea liniilor înguste din România s-a interesat de tronsonul din Bucovina şi a început să facă demersuri pentru a repara calea ferată de la Moldoviţa. Reprezentanţii asociaţiei voiau să repună pe şine Mocăniţa pentru ca toţi turiştii să se bucure de călătoriile prin frumoasa Bucovină.. Minunea s-a produs abia în anul 2005, când linia a fost preluată de de firma hunedoreană administrată de austriacul Georg Hocevar, cunoscut ca salvator al mai multor linii cu ecartament îngust din România.
Determin