Într-un amplu interviu pentru „Adevărul“, preşedintele ASIROM, Mariana Diaconescu, explică principalele provocări actuale cu care se confruntă piaţa de asigurări şi arată care sunt perspectivele pentru viitorul apropiat. Redăm mai jos varianta integrală a interviului.
- Analiştii pieţei de asigurări au arătat că valoarea subscrierilor stagnează sau chiar scade, în timp ce valoarea daunelor creşte, fapt care reprezintă un pericol pentru companii. Cum comentaţi?
- Într-adevăr, în România, piaţa asigurărilor nu este încă una matură. Aceasta nu poate să aibă o creştere mai mare decât restul economiei şi – pentru că încă resimţim efectele crizei – nu ne aşteptăm la o creştere mai mare de 5% anul acesta. Valoarea profitului, cumulat la nivelul întregii pieţe, la finalul lui 2012 a fost de 201,3 milioane de lei, în scădere cu 21,68% faţă de rezultatul aferent anului 2011, în timp ce pierderea cumulată a fost de 522,9 milioane de lei, nivel în scădere cu 10,3% faţă de pierderea aferentă anului 2011. Cele mai mari pierderi provin în special din segmentul asigurărilor auto, unde rata daunei este ridicată, iar primele de asigurare - chiar dacă sunt majorate în fiecare an - nu acoperă toate cheltuielile asigurătorilor. La nivelul întregii pieţe, în 2012, rata daunei a fost de 105%, semnificativ mai mare decât în alte ţări din Europa. Compania noastră va miza în continuare pe calitate şi pe îmbunătăţirea constantă a serviciilor. De asemenea, credem şi în canalele alternative de vânzare şi facem tot posibilul să creştem business-ul nostru într-un mod corect şi original. Nu este o perioadă uşoară, însă credem că în final vor rămâne pe piaţă doar companiile care aduc plus-valoare clienţilor.
- Ce pot face companiile şi intermediarii în acest context oarecum nefavorabil, în care populaţia are preocupări reduse pentru asigurări?
- Acum este momentul în care tre