Terenul fostei fabrici de bere Ursus din Cluj şi fabrica de ciocolată Poiana din Braşov au intrat în vizorul germanilor de la Lidl, care vor să ridice magazine în locul centrelor de producţie care în vremurile bune aveau afaceri de zeci de milioane de euro.
Vânarea fostelor platforme industriale nu este o premieră pentru Lidl. Lanţul german de discount a deschis un magazin în locul unei foste fabrici de cărămidă din Târgu-Jiu sau în locul fabricii de bere Zimbru din Iaşi.
Retailerii internaţionali, unii dintre puţinii investitori străini care încă mai pompează bani în economia locală, deschid magazine pe spaţiile ocupate până nu de mult de unităţi de producţie, însă cu ce bani mai merg românii la cumpărături dacă nu mai au locuri de muncă?
„O economie trebuie să crească sustenabil şi să aibă o serie de piloni pe care să se bazeze. La noi tot ce se construieşte se construieşte pe consum, aşa cum se întâmpla încă din perioada de boom. Aceste reţele de comerţ modern forţează deschideri şi se extind în continuare deşi există deja o densitate mare de magazine în România“, spune Aliz Kosza, un manager cu experienţă în turism, FMCG (Orkla Foods) şi construcţii (Fabryo), care deţine în prezent propria firmă de consultanţă.
Multe dintre lanţurile de magazine merg chiar în centrul oraşelor, lucru care nu se întâmplă în alte state precum Ungaria şi Austria, unde magazinele sunt amplasate la periferie. „De altfel, o serie de fabrici au fost nevoite să se închidă pentru că erau poziţionate în zonele centrale, unde nu mai aveau permis de mediu“, spune Kosza. În ultimii ani tot mai multe fabrici au decis să îşi închidă porţile motivând fie criza financiară şi lipsa apetitului de consum, fie necesitatea de a se reloca în zone cu costuri de producţie mai mici. Investitorii care au închis fabrici au adus în discuţie şi dificultatea de a încărc