Administraţia locală din Cluj-Napoca e singura din ţară care a reabilitat linia de tramvai cu bani nerambursabili, spune azi directorul regiei locale de transport Liviu Neag. Şi alte administraţii au modernizat căile de rulare, dar cu bani împrumutaţi, ce vor trebui restituiţi, adaugă el.
Linia de tramvai a fost modernizată după ce administraţia locală, împreună cu Banca Europeană de Investiţii (BEI), au demarat un studiu, în 2006, ce lua în calcul renunţarea la tramvai. "BEI a spus că se poate merge pe transport electric, decizia între troleibuz şi tramvai o ia consiliul local", a explicat Neag la Ştirile Realitatea TV Cluj.
"Suntem primul oraş din România care am finalizat o modernizare de lnie de tramvai în această lungime cu fonduri europene nerambursabile", spune Neag. "Şi în Timişoara, Arad şi Bucureşti s-au modernizat linii de tramvai, dar numai prin împrumuturi, care trebuie rambursate".
Neag adaugă că, deşi costurile modernizării liniei de tramvai sunt ridicate, "timpul va dovedi că e necesară pentru oraş". "Durata îndelungată de utilizare a liniei de tramvai, 20 de ani de exploatare, justifică şi duce la amortizarea acestor costuri", spune Neag.
În zonele din vecinătatea blocurilor de locuinţe, cum ar fi străzile Primăverii, Horea şi Căii Ferate, sub placa de beton armat a liniei de tramvai a fost montată o membrană specială care nu permite propagarea vibraţiilor spre locuinţele din apropiere. În plus, motoarele tramvaielor noi consumă cu 50% mai puţin decât tramvaiele vechi.
RATUC transportă într-o zi de vară 300.000 călători, număr ce creşte la 420.000 din octombrie, când clujenii se întorc la muncă sau la şcoală.