Menită să reducă evaziunea fiscală și să dea o gură de oxigen IMM-urilor din panificație, reducerea TVA la pâine are efect de bumerang: crește evaziunea la alcool și dă noi lovituri pieței auto şi celei de lux
Dublată de prelungirea taxării inverse la cereale, decizia de reducere a TVA la pâine de la 24% la 9% ar trebui să reducă evaziunea fiscală în domeniu (conform estimărilor principalilor jucători din piață, 60% -70% din piața pâinii este la negru). Autoritățile speră că implementarea acestei măsuri va conduce la o reducere de până la 20% a evaziunii fiscale la 6-8 luni de la aplicare. Odată cu impactul pozitiv al scăderii prețului la pâine (există un acord între Guvern, patronate și marii retaileri distribuitori că prețul va fi redus cu 10-15% din 1 septembrie), inflația și chiar creșterea economică vor cunoaște modificări.
Măsura de reducere a TVA la pâine la 9% ar putea aduce o scădere de circa 0,7 puncte procentuale a inflaţiei la sfârşit de an, presupunând că aceasta rezultă într-o scădere de 10% în preţul pâinii în septembrie, se arată într-un raport al ING Bank România. Numai că, pentru a putea lua această decizie, Guvernul a trebuit să înlocuiască veniturile care vor dispărea de la buget (circa 80 de milioane de lei în ultimele patru luni ale acestui an) cu majorarea altor taxe: accizele de pe piața luxului (bijuterii, blănuri, autoturisme cu motorul de peste 3000 de cmc) și cele pentru alcool. Dacă piața luxului are încă dimensiuni reduse în România, creșterea cu 33% a accizei percepute pe hectolitru de alcool pur (cea mai mare majorare de până acum), va afecta un domeniu de dimensiuni mult mai mari, cu un nivel uriaş al evaziunii. În acest context, se pune întrebarea care va fi, de fapt, nota de plată în acest caz.
După calculele expertului în fiscalitate Gabriel Biriș, „Finanțele vor recupera prin «albirea» pieței (estimez că doa