Societăţile de asigurare iau în calcul o serie de factori atunci când calculează prima aferentă unei poliţe RCA. Vârsta solicitantului, experienţa la volan şi chiar oraşul unde conduce sunt criterii importante.
Creşterile importante ale daunelor, precum şi imposibilitatea de a majora substanţial preţurile fără a pierde cotă de piaţă determină societăţile de asigurare să îşi selecteze din ce în ce mai atent clienţii. Segmentarea clientelei, cum este numită în termeni de specialitate, a devenit o procedură la modă chiar şi pentru companii care, în mod tradiţional, vând poliţa obligatorie de răspundere civilă auto la preţuri cu mult sub media pieţei.
Dintr-o analiză Capital, bazată pe datele mai multor calculatoare specializate, rezultă că cei mai afectaţi de aceste schimbări sunt tinerii cu vârsta sub 35 de ani, persoanele care au carnet de conducere de mai puţin de cinci ani şi şoferii care conduc în oraşele din estul ţării.
În cazul acestor categorii de şoferi, diferenţa faţă de preţul mediu de pe piaţă ajunge până la 20-30 la sută, în timp ce, comparativ cu categoriile avantajate, preţul este cu până la 70% mai mare. Din selecţia clientelei câştigă, pe de altă parte, şoferii experimentaţi, cu vârste de peste 55 de ani, care conduc în oraşe din vestul ţării.
Explicaţia acestor diferenţe de cotaţie ţine de frecvenţa daunelor, substanţial mai mare în cazul tinerilor şi în oraşele mari din estul ţării. Ca parte din aceeaşi strategie de selecţie a clienţilor, societăţile de asigurare care vând românilor ce muncesc în afara graniţelor se uită mai atent la acest tip de clienţi.
Preţul unei poliţe RCA pentru românii care lucrează, de exemplu, în Italia şi care îşi înmatriculează maşinile în ţară s-a majorat substanţial de la începutul acestui an, în condiţiile în care costurile reparaţiilor în ţările dezvoltate sunt cu mult mai mari dec