În 13 ani, preţul unei genţi Hermès Kelly a sărit de la 4.800 de dolari la 7.600. Iar în 10 ani, pantofii preferaţi de celebrul personaj Carrie Bradshaw, respectiv Manolo Blahnik, au sărit de la 485 la 755 de dolari. Cotidianul britanic „Daily Mail” explică fenomenul scumpirilor de lux.
Costul bunurilor de lux a crescut cu 60% în ultimul deceniu, potrivit Biroului de Statistică din Statele Unite ale Americii. Şi chiar dacă oamenii din industrie dau vina pe preţurile materialelor brute folosite, precum pielea de crocodil, sunt mulţi cei care susţin că designerii măresc preţurile pentru „a creşte şarmul brandului”.
Potrivit site-ului Business of Fashion, casa de modă Burberry se numără printre cele care au folosit această tactică, inclusiv în acest an, pentru a atrage clienţi noi şi bogaţi, interesaţi de produse exclusiviste.
Pentru unele branduri, faptul că trebuie să reducă preţurile la fiecare final de sezon este un motiv puternic pentru a le scumpi mai mult. „Brandurile de desginer trebuie să declare perioadă de reduceri în mod repetat, ceea ce forţează scumpirile artificiale”, explică Matthew Walker, directorul executiv al brandului Creatures of the Wind.
În timp ce anumite branduri de lux, precum Hermes şi Louis Vuitton, nu reduceri de niciun fel, indiferent de perioadă, Prada, Alexander Wang, Isabel Marant şi chiar şi Celine vor marca finalul sezonului cu preţuri speciale, pentru a goli stocurile. „Cea mai mare temere a unui brand este reducerea de preţ”, a spus Robert Burke, consultant în retail.
Cumpărătorii avizi ştiu că la trei luni după lansarea unei colecţii în magazine, retailerii vor oferi reduceri de până la 70%. Astfel, pantofi mult doriţi şi deseori inaccesibili, la preţul original de 1.400 dolari, vor ajunge la preţul rezonabil de 300 de dolari. „Cei care vor să fie pe culmile modei vor cumăra piesele înainte de s