Reuniţi în sesiune extraordinară a Adunării Generale a Asociaţiei Comunelor din România (Constanţa, 29 iulie), primarii comunelor au adoptat în unanimitate un „Protest faţă de măsurile luate de Guvernul României împotriva colectivităţilor locale, cu precădere împotriva comunelor”.
În februarie 2013, în cadrul sesiunii ordinare a Adunării Generale a ACoR a fost întocmită o „Notă cu problemele a căror rezolvare, în regim de urgenţă, trebuie să stea în atenţia Guvernului României pentru anul 2013”, drept pentru care actualele reproşuri ale primarilor au deja forme concrete, juridice. Aceştia sunt nemulţumiţi de faptul că impozitul pe veniturile din activităţile agricole, în loc să rămână la bugetele locale, se virează la bugetul de stat, şi se propune ca aceste venituri să fie încasate la nivelul primăriilor. Tot la fond funciar se comentează prevederile Legii păşunilor, precum că autorităţilor administraţiei publice locale ale comunelor li se iau prerogative de administrare a patrimoniului, după nevoile de dezvoltare locale, impunându-li-se – în funcţie de voinţa politică a consiliului judeţean – nivelul chiriei (cu încălcarea autonomiei locale); se mai reclamă faptul că legea menţionată priveşte numai pajiştile comunelor, oraşelor şi municipiilor, cele ale judeţelor fiind exceptate.
Prin Legea retrocedării imobilelor confiscate abuziv, primarul „este desconsiderat în forma cea mai brutală şi înaltă cu putinţă”, acesta fiind în comisia locală de inventariere a terenurilor „un membru, subordonat unui reprezentant al prefectului judeţului”; se cere ca primarul să fie preşedintele comisiei, ca autoritate constituţională care este.
OUG nr. 46/2013, privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ – teritoriale, induce o discriminare, întrucât autorităţile administraţiei centrale sunt „exonerate” de procedura crizei şi insolvenţei; „Ţinta