Disperat de problemele apărute în ultimii ani cu achiziţiile publice făcute la proiecte derulate cu fondurile europene, ministerul de resort a realizat împreună cu Comisia EUropeană un ghid de bune practici, care vine cu soluţii destinate a elimina diversele chichiţe sau interpretări legislative, astfel încât Guvernul să nu mai ajungă în situaţia de a suporta corecţii bugetare din partea Bruxelles-ului.
Ghidul a fost adoptat prin Ordin comun al miniştrilor Dezvoltării, Mediului, Economiei, Muncii, al Ministrului Transporturilor, şi, respectiv, al Ministrului Fondurilor Europene. Riscurile identificate şi recomandările Comisiei Europene trebuie urmate de toate Autorităţile de Management şi Organismele Intermediare care verifică procedurile de achiziţii publice.
Fără reduceri ale termenelor şi criterii discriminatorii
Prima pe listă este reducerea termenelor-limită de depunere a ofertelor, care este de acum permisă doar dacă anunţul de include toate criteriile de calificare şi selecţie, precum şi criteriul de atribuire.
Alegerea unei proceduri accelerate de atribuire a contractului, precum licitaţia restrânsă sau negocierea sunt acum permise doar dacă există există o urgenţă. „Simpla accelerare a procedurii de atribuire, fără o justificare a situaţiei care a determinat urgenţa, nu poate conduce la reducerea termenelor”, se arată în ghid.
Publicarea unor criterii de calificare şi selecţie discriminatorii, insuficient detaliate sau incomplete este o altă problemă. Pe lângă publicarea parţială a criteriilor, „nota de justificare privind alegerea criteriilor de calificare şi selecţie, anunţul de participare şi documentaţia de atribuire trebuie să conţină aceleaşi criterii”. La fel, nu mai sunt permise restricţii geografice, gen o staţie de asfalt aflată în limitele judeţului, sau o unitate de producţie stabilită în România