Protecţia Consumatorului amendează periodic marii retaileri pentru promoţii mincinoase. Inspectorii au găsit rafturi bio fără produse bio şi pachete promoţionale false. Campaniile cu alimente „semi-expirate“ devin modă.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) descoperă periodic şi constant încălcări ale legii în promoţiile desfăşurate de marii comercianţi din România. Din datele furnizate Capital de către ANPC, rezultă că fiecare control tematic scoate la iveală nereguli, fie că e vorba de Cora, Carrefour, Real, Billa, Mega Image, Metro sau Lidl. Zonele cele mai „fiebinţi“ vizează produsele alimentare care, de altfel, aduc şi grosul vânzărilor în hipermarketuri şi supermarketuri.
Reprezenanţii Autorităţii spun că, la ultimul control efectuat la finele lunii iunie au fost amendaţi mai toţi marii retaileri, iar de-a lungul timpului toți, fără excepţie. Reprezentanţii comercianţilor, pe de altă parte, adoptă o poziţie mai mult decât rezervată.
În fapt, unii dintre ei nici nu au putut fi contactaţi pentru explicaţii, în ciuda insistenţelor noastre. Cei care au răspuns au făcut-o mai mult de formă, livrându-ne, deloc întâmplător, explicaţii aproape identice.
Unt fără unt, bio-nebio şi mici expiraţi
O primă categorie de nereguli constatate de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului vizează neconcordonanţele între specificaţiile produselor alimentare şi conţinutul lor real. Astfel, arată cei de la ANPC, la unul dintre marile magazine au fost găsite pachete de alimente cu eticheta „Unt“ care conţineau, în realitate, doar o cantitate redusă din acel produs. Mai precis, aşa-zisul unt conţine 57% grăsimi tartinabile, 30% unt şi restul apă şi sare. O situaţia asemănătoare a fost descoperită la un alt mare retailer care are un stand special ce poartă denum