TIMIŞOARA. Sau eşti curajos, sau nu ai altă variantă dacă te urci în aceste zile în tramvaiele timişorene. În maxim cinci secunde ai transpirat ca în saună, pentru că temperatura ajunge uşor la 40 de grade Celsius. În acest timp, exact în mijlocul perioadei caniculare, primarul le transmite călătorilor un mesaj descurajator: o spun cu toată sinceritatea, achiziția de tramvaie noi nu poate fi o prioritate pentru Timișoara, încă. Și asta nu pentru că nu mi-ar plăcea mie să fie, ci pentru că, pur şi simplu, nu poate fi. Un tramvai nou costă minimum minimorum 1,5 milioane euro (dar mai degrabă 2 milioane). În Timișoara avem la un moment dat pe traseu circa 60 tramvaie. O înnoire cât de cât serioasă ar necesita măcar 30 tramvaie noi. 30 tramvaie noi costa 45 – 60 milioane euro. Costul creditului aferent – pentru că, evident, nu dispunem de acești bani- ar ridica totalul costurilor la 90-120 milioane euro, ceea ce doar un iresponsabil și-ar putea asuma, scrie primarul pe pagina sa de facebook. Acesta explică mai apoi ce vrea să facă în acest sens pentru următoarea perioadă.
Care este proiectul Robu privitor la tramvaie:
a. Reabilitarea radicală a 20 de tramvaie vechi,
astfel încât acestea să devină ca noi, având totul nou, conceptual şi fizic, în afară de partea de metal greu (sasiu-boghiuri), care se pretează la recondiţionare, fiind cea mai scumpă şi având durata de viaţă 100 de ani. Costul estimat al unei asemenea reabilitări este de cca 300 mii euro, costul exact rezultând prin licitaţie. Caietul de sarcini tocmai s-a finaluzat, urmează publicarea sa pe SEAP.
b. Achiziţia cu fonduri europene nerambursabile a cca 30-40 tramvaie noi, printr-un proiect pe exerciţiul programatic 2014-2020 (conform informaţiilor de care dispunem acum, se vor putea achiziţiona tramvaie doar în cadrul unor proiecte complexe de reabilitare / extindere linii, în fun