Mările Asiei de Est sunt foarte agitate în această vară, între modernizări de flote de război filipineze şi japoneze, tensiuni în jurul unor insule disputate sau demonstraţii navale chineze, considerate de analişti ca presiuni ale Beijingului pentru a-şi satisface ambiţiile oceanice.
Ambasadorul Chinei la Tokyo a fost convocat joi pentru a fi audiat în legătură cu prezenţa prelungită a unor nave guvernamentale chineze în jurul Insulelor Senkaku, obiectul unui grav diferend teritorial între cele două ţări. China îşi intensifică patrulele în jurul acestui arhipelag pe care îl numeşte Diaoyu.
"Conducerea Partidului Comunist Chinez încearcă în prezent să marcheze puncte politice şi strategice datorită noilor sale forţe militare", rezumă pentru AFP Rick Fisher, un expert în sfera de influenţă chineză regională.
La sfârşitul lunii iulie, preşedintele Xi Jinping a făcut apel la mobilizare pentru ca statul chinez să devină o mare putere maritimă. Această ambiţie tot mai mult afirmată provoacă îngrijorări.
Ultimele zile au oferit impresia unei accelerări, Manila achiziţionând nave de luptă de la Statele Unite şi Franţa, Tokyo dezvăluind marţi viitorul său portelicopter, o construcţie impunătoare care, teoretic, după câteva modificări, ar putea să servească pentru lansarea unor avioane de vânătoare cu decolare în plan vertical.
La rândul său, China a anunţat la începutul lunii august că cinci nave de război ale flotei sale au efectuat un tur complet al Japoniei, prin strâmtorile La Perouse şi Miyako, la nord şi la sud de arhipelag.
În mod tradiţional, Regatul Mijlociu (China) nu controlează aceste treceri şi suferă de un sentiment de încercuire a puterilor rivale (Coreea de Sud, Japonia, Taiwan, bazele americane).
Prin urmare, Beijingul a interpretat această circumnavigaţie inedită ca o confirmare a faptului că poate "fragmenta (.