Cel puţin trei dintre tablourile furate de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam au fost arse în sobă de către Olga Dogaru, mama unuia dintre hoţi, conform expertizei, prezentate rezervat, ieri, de directorul Muzeului Naţional de Istorie a României (MNIR), dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu. Însă concluziile experţilor, coroborate, pot confirma datele rechizitoriului, potrivit cărora toate cele şapte tablouri au fost arse.
Astfel, experţii au găsit şi analizat trei tipuri de cuie - realizate manual, specific perioadei în care au fost realizate tablourile - provenind de la soclurile pe care erau întinse pânzele şi scoabe lungi (n.n. - asemănătoare capselor, se montează pe soclu cu un pistol pneumatic). Potrivit rezultatelor expertizei, cuiele sunt mai vechi de sfârşitul secolului al XIX-lea, iar scoabele datează după anul 2000, ele putând proveni de la o pictură realizată în ultima decadă sau de la una veche, dar recondiţionată. Specialiştii concluzionează că cel puţin trei picturi au fost arse, întrucât cuiele sunt realizate din metale diferite (fier, oţel, cupru), fiind neobişnuit pentru un pictor să folosească diferite tipuri de cuie pentru fixarea pânzei pe soclu. În cenuşa sobei din Carcaliu au fost găsite şi urme de pigmenţi, specifici vopselurilor profesionale folosite de pictori. În plus, aceştia au în componenţă substanţe extrem de toxice, specifice vopselurilor folosite în secolul XIX, cum ar fi plumb, bariu sau cadmiu, substanţe care nu se mai regăsesc în componenţa vopselurilor moderne. O altă substanţă găsită în cenuşă a fost carbonatul de calciu, care ar proveni, spun experţii, de la grundul aplicat pe pânză înainte de a fi pictată.
Operele, mistuite în totalitate
Directorul MNIR a subliniat că Olga Dogaru a ars tablouri pictate prin tehnica ulei pe pânză, minim trei, maxim patru. Din lista tablourilor furate, cele executate astfel sun