Carte traditionala sau carte electronica? Miros de tipar sau touchscreen? Editurile sunt timide si deocamdata inca fidele formei, in detrimentul continutului digitalizat. Nu se inscriu intr-un trend care va musca pe nesimtite din inertia caracteristica pietei de carte locale. Vezi o alternativa la explicatiile marilor jucatori, dar si un scenariu al viitorului, in care cartea, cum o stim acum, ar putea ajunge un obiect rar si pretios.
Mihaela Petrovan, general manager More than Pub si initiatorul BookLand (Targ de carte & Librarie virtuala & Tabara Culturala), a explicat pentru DailyBusiness.ro de ce nu creste piata de carte, cat de important va deveni digitalul si cum ar trebui abordata o actiune de marketing in acest domeniu, in conditiile de acum.
Reprezentantii din industria cartii spun acelasi lucru an de an. Da, fata de 2007 (anul de referinta in industrie), acum piata cartii e de 5 ori mai mica. Da, bietul roman a ajuns sa cheltuie 2 euro pe an pe carti (cam cat pe o sticla de cola de 2 litri).
Textele sunt aceleasi in mai toate interviurile: vanzarea de carte e in scadere, lumea nu mai citeste, editurile nu isi permit departamente de marketing performante, e-book-urile nu se vand (caci trebuie sa iti permiti mai intai un e-reader) si eterna scuza „vanzarea de e-book-uri reprezinta sub 1% din cifra de afaceri a intregii industrii”, plus mereu moralizatoarele mesaje „de marketing” care te arata cu degetul daca nu citesti etc.
„Ne mai miram ca piata de carte nu creste?”, intreaba Mihaela Petrovan, raspunzand tot ea: “Pai nu spune nimic nou! E plictisitoare. Si dupa 20 ani targurile de carte sunt identice: aceleasi locatii, aceleasi lansari, aceleasi autografe...ah, poate s-a schimbat mobilierul unor edituri, nimic mai mult. Totul pare intepenit in anii '90. Cartea, ca personaj, a devenit monotona si neinteleasa de