Nu există decât foarte rar sisteme de avertizare pentru pietoni, astfel că traversatul străzii e o aventură. Trebuie să te orientezi după mașini, dar riști să fi i călcat.
Corpurile de iluminat au 30 de ani vechime, sunt căptușite cu staniol, iar angajații nu și-au luat salariile de patru luni. Mai mult de jumătate din semafoarele din Chişinău au fost montate cu 30 de ani în urmă, adică au termenul de exploatare depăşit de trei ori. În zilele însorite, odată oprit la intersecţie, nu ştii când să porneşti din loc, pentru că e aproape imposibil săţi dai seama ce culoare este aprinsă. Pietonii se descurcă şi mai greu. Doar la câteva intersecţii sunt instalate semafoare pentru pietoni şi ei traversează doar atunci când staţionează automobilele.
Muncitorii își iau salariul din străinătate
„Circul cu maşina deja de 20 de ani. Ştiu intuitiv câte secunde ţine o culoare şi astfel îmi dau seama când să pornesc”, spune chişinăuianul Eduard. Foma Molcocean, director la ”Semafor-Service” SRL, nu ne dă mari speranţe că lucrurile se vor schimba în bine prea curând.
Ba mai mult, managerul se plânge că anul acesta, deşi suntem în luna august, nu a primit finanţare de la Primăria Chişinău. Din acest motiv, nu există bani pentru întreţinerea semafoarelor şi nici pentru salariile angajaţilor care de patru luni lucrează fără nicio chenzină. Directorul le permite să plece pe rând la muncă peste hotare ca săşi întreţină familiile. În R. Moldova nu există o şcoală cu specializare în întreţinerea semafoarelor. De aceea, noii angajaţi sunt şcolarizaţi un an şi jumătate în întreprindere, pentru ca apoi să poată ieşi pe teren.
Învelite în staniol
„Semafor-Service” este subantreprenor la întreprinderea municipală „Lumteh”. În fiecare an, primăria organizează licitaţie pentru a oferi finanţare. Problema e că anul acesta licitaţia a fost organizată abia în luna iun