Lipsa genericelor de la rafturi, adaosuri comerciale astronomice sau recomandări făcute pacienților doar cu scopul unui profit mai mare. Sunt doar câteva dintre modalitățile prin care marile lanțuri farmaceutice încearcă să își maximizeze profiturile pentru a contracara efectele termenelor de plată mult prea mari ale statului.
Cum insolvența lovește anual în jur de 200 de farmacii independente, piața ajunge să se împartă între marile lanțuri de retail farmaceutic, care au demarat în ultimul timp o adevărată ofensivă de marketing. Odată intrat într-o farmacie, ai impresia că te afli de fapt la un stand de cosmetice dintr-un supermarket. Pentru că banii de la CNAS vin și cu un an întârziere, farmaciile se concentrează pe vânzările de produse care să le asigure câștig instant: cosmetice și OTC-uri (produse over the counter, adică fără rețetă). Farmaciile care au pariat pe produse cosmetice si dermo-cosmetice începând cu 2006 și-au dublat vânzările la acel moment.
La o privire superficială, situaţia micilor farmacişti ar putea fi calificată drept normală într-o piaţă concurenţială. Sunt însă semne clare, atât de la cei din profesie, cât şi de la autorităţi, că există mari breşe în etica celor care au depus jurământul de a lucra mereu în interesul bolnavilor. Farmacia nu mai este a farmaciştilor!, exclamă Clara Popescu, vicepreşedinta Colegiului Farmaciştilor din România (CFR). „În ultimii doi ani, s-au vândut către distribuitori sau persoane din afara profesiei cam 30% dintre farmaciile independente, care erau în proprietatea celor din profesie“, spune vicepreşedinta CFR.
Cei mai mari pierzători ai acestei lupte pentru profit sunt cetățenii. Iată câteva aspecte la care trebuie să fiți atenți pentru a evita să fiți păcăliți de unii farmaciști:
1. Medicul vă prescrie substanța activă pe rețetă, fără o denumire comercială a medicamentului. Cum s