Săptămâna trecută fondatorul Amazon, Jeffrey P. Bezos, a plătit 250 milioane dolari pentru a achiziţiona faimoasa publicaţie americană The Washington Post, iar, în urmă cu două săptămâni, investitorul John Henry a cumpărat Boston Globe, cu 70 milioane dolari.
Ambele publicaţii valorau în urmă cu câţiva ani miliarde de dolari. De exemplu New York Times a plătit, în anul 1993, nu mai puţin de 1,1 miliarde dolari pentru a achiziţiona The Boston Globe.
De asemenea, tot săptămâna trecută publicaţia online Newsweek a fost preluată de IBT Media. Proprietarul anterior, IAC, a plătit în urmă cu doi ani pentru Newsweek doar 1 dolar, plus 40 milioane dolari care reprezintă obligaţii de plată a pensiilor.
Cum se face ca asemenea instituţii media de prestigiu să fie vândute la astfel de preţuri?
"Aceste tranzacţii nu au sens din punct de vedere financiar", a declarat Ken Doctor, analist în cadrul firmei de consultanţă din industria publishing-ului, Outsell.
"Un cadou generos"
El a sugerat că evaluarea pe care Jeffrey P. Bezos a făcut-o publicaţiei The Washington Post reprezintă un "cadou generos".
New York Times scrie că o sumă atât de mare pe care miliardarul o va plăti are puţină legătură cu banii şi cu bilanţurile economice. "Dacă ar fi avut, cumpărătorii ar fi plătit chiar mai puţin", notează publicaţia, sugerând că dacă până acum nu era clar faptul că ziarele au devenit trofee pentru miliardari, acum este.
Fondatorul Amazon va plăti cash pentru a prelua The Washington Post, fondurile provenind din averea sa personală, care este estimată la 25 miliarde dolari. Aproximativ, publicaţia îl va costa pe miliardar 1% din acţiunile deţinute la Amazon.
Unii miliardari preferă maşinile, yachturile sau avioanele personale, alţii, în schimb, preferă ziarele.
"Ziarele au ajuns să fie proprietatea unor miliardari ca