O analiză a Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) arată că subfinanţarea din educaţie a afectat şi învăţământul superior, unde rata de abandon după primul an de studiu a ajuns la aproape 50%, iar numărul de studenţi a scăzut, după ce taxele de studiu au crescut în ultimii ani în mai toate universităţile. ANOSR solicită aşadar alocarea celor 6% din PIB pentru Educaţie.
ANOSR a lansat analiza privind finanţarea educaţiei în România, intitulată ,,Responsabilitate pentru Educaţie!”, cu ocazia Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România (FOSR), care a reunit peste 300 de reprezentanţi ai studenţilor din toată ţara, în perioada 3-8 august 2013.
Studiul lansat de ANOSR arată că, deşi politicienii şi-au asumat atât prin Legea Educaţiei Naţionale, cât şi pri Pactul Naţional pentru Educaţie (2008) ca educaţia să primească un buget de 6% din PIB, consecinţele subfinanţării acestui domeniu sunt deja vizibile, inclusiv la nivel universitar.
Asta, în condiţiile în care studiile internaţionale au arătat beneficiile economice şi sociale pe care le are investiţia în educaţie: ”creşterea numărului de locuri de muncă, îmbunătăţirea stării generale a sănătăţii şi a sistemului medical dintr-un stat, faptul că procentul de tineri cu studii superioare care merg la vot este mai mare decât al celor care nu au studii superioare etc”, susţin cei de la ANOSR.
Analiza ANOSR-Responsabilitate Pentru Educatie
Ce arată cercetările internaţionale:statele analizate de OECD în 2011 câştigă, în medie, o sumă de 91.036 de dolari de pe urma fiecărui absolvent de sex masculin, la care se adaugă noi locuri de muncă create de absolvenţi şi dezvoltarea generală a economiei prin inovaţiile adusestrategia Comisiei Europene ”Europa 2020”3 arată faptul că până în 2020 circa 16 milioane de noi locuri de muncă vor necesita calificări superioare