În vara acestui an a rămas neobservată aniversarea a jumătate de secol de la aparitia primului hipermarket in lume. In fața concurenței Internetului și a schimbărilor demografice nefavorabile din țările dezvoltate, fenomenul care a schimbat obiceiurile de cumpărături a milioane de oameni trece acum printr-o "criza a vârstei de mijloc". Dar de, totusi, magazinele mari au devenit atat de populare la oraș?
Nu există o definiție general acceptata a unui hypermarket dar, în general, sub acest termen se înțelege un supermarket mai mare, de cel putin 2.500 metri pătrați si unde cumpărătorul poate gasi orice produse de zi cu zi - de la pâine și lapte pana la îmbrăcăminte și aparate de uz casnic .
De obicei, hypermarket-urile sunt situate în suburbii și detin o parcare imnesa. In ultimii ani, au devenit tot mai populare galeriile comerciale atasate de un hypermarket, dar si cinematografe, cafenele, restaurante, spa-uri etc..
Magazin mai mare ca un stadion
Toate hypermarketurile respecta câteva reguli simple. Regula de aur este "totul sub un singur acoperiș", care exprima tendinta de maximizare a magazinului în scopul "inghesuirii" a unui numar cat mai mare de produse. Un hypermarket mediu are, de regula o suprafata de 5.000 metri patrati dar, de exemplu, operatorul francezi Auchan are in plan centre comerciale cu suprafata de 10.000 metri patrati (pentru comparație, un teren de fotbal are aproximativ 7.000 mp). Dimensiunea mare a unui hypermarket permite retailerului sa cumpere mai multe bunuri, economisind astfel la prețurile de achiziție și oferind produse la preturi mai mici. Economii importante ofera so principiul auto-servirii, care permite functionarea acesto magazine cu un numar minim de personal.
Inovarea la nivel european
Europenii au fost primii care au deschis noul format de retail pe la mijlocul secolului al-XX-lea. Pe 15