Se finalizează procesul privatizării CFR Marfă? Scenariul optimist ar arăta cam aşa: investitorul aduce banii și începe un plan de investiții. Mai rămâne un hop: Consiliul Concurenței
«Încă puțin și se liniștesc apele. Așteptăm publicarea contractului în Monitorul Oficial, ultima etapă procedurală înainte de a fi chemat GFR pentru semnătură.
Apoi, în 60 de zile, cumpărătorul trebuie să depună banii», ne-au transmis reprezentanții Ministerului Transporturilor. „Cât de puțin?“, nici ei nu știu. Doar că „jocul politic din jurul CFR Marfă“, despre care toată lumea vorbește, nu pare să se fi încheiat. În toată această inconsecvență, Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, a anunțat că se află în discuţii „avansate“ cu instituţii financiare internaţionale pentru a finanţa această achiziţie. Reprezentanţii grupului au dezmințit informaţiile potrivit cărora compania sau acţionarul principal, Gruia Stoica, ar avea probleme financiare. Din 20 iunie, când GFR a fost declarat câștigător, lucrurile s-au mișcat în mai multe direcții, cu acuze între politicieni din tabere diferite, între președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta. Acuze care s-au adâncit după ce documentul prin care Consiliul Superior de Apărare a Țării (CSAT) a avizat strategia de privatizare a companiei a fost desecretizat. Din document reiese clar: procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului. Mai concret, CSAT solicită ministerului să includă în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vig