Revenirea din vacanţă a liderilor USL Victor Ponta şi Crin Antonescu readuce în prim-plan în PSD şi PNL una din marile restanţe: luarea unei decizii în legătură cu data referendumului pentru revizuirea Constituţiei şi, cel mai probabil, oficializarea amânării reorganizării administrativ-teritoriale. Discuţiile finale vor avea lor la sfârşitul acestei luni, la Murighiol şi la Constanţa, în conducerile celor două partide. Până la decizia finală, liberalii susţin la unison varianta lui Crin Antonescu - un referendum simultan cu alegerile prezidenţiale din 2012, revizuirea Constituţiei devenindu-i astfel tema principală de campanie. Scenariul amânării pentru 2014 este agreat şi de Victor Ponta. Nu însă şi de Liviu Dragnea, liderul PSD văzându-şi astfel amânat pe termen nedeterminat proiectul regionalizării.
Dincolo de conturarea clară ca temă de campanie a anului anul electoral viitor, aşa cum a ieşit din comisia condusă de Crin Antonescu, Constituţia revizuită ridică o serie de probleme într-o ipotetică intrare a sa în vigoare într-o atare formă. Ipotetică deoarece, după avizul extrem de critic al Consiliului Legislativ care a semnalat deficienţele de fond ale proiectului, este lesne de anticipat un aviz negativ al Curţii Constituţioanale care ar urma să fie dat în această toamnă, dacă proiectul nu va fi abandonat de USL.
Construită mai degrabă în logica unei reglări de conturi cu Traian Băsescu decât în ideea unei reglementări clare a raporturilor instituţionale preşedinte-guvern-parlament, Constituţia în varianta Antonescu creează în fapt premisele unor derapaje.
Încă de la început se impune observaţia că toate modificările operate în sensul reducerii atribuţiilor şefului statului sunt de natură a defini România ca o republică parlamentară, rolul preşedintelui fiind unul decorativ, de altfel şeful statului fiind scos încă de la articolul 1 din