Reversul reducerii TVA-ului la pâine: de la 1 septembrie toate produsele de lux vor fi supra-impozitate. Efectul: 500 de locuri de muncă din industria luxului vor dispărea, prețurile produselor vor crește cu 4-5%, iar afacerile comercianților de profil vor scădea cu cel puțin 10%, estimează Alessandro Amato, coproprietarul afacerii Cellini și Swarovski.
Ce ecou are în industrie supra-impozitarea luxului? ”Sigur nu este o veste bună”, răspunde scurt Alessandro Amato, coproprietarul reţelei de magazine de bijuterii Cellini. ”Ne intoarcem înapoi în timp - continuă el -, este suficient să spun că nicio țară din Uniunea Europeană nu a accizat aceste produse, nici Cipru sau Grecia, care o duc mult mai prost”.
În opinia lui Amato, cei care vând lux în România sunt penalizați în mod nejustificat. ”În România, bogații sunt din ce în ce mai puțini, iar impactul psihologic asupra comerțului cu lux va fi enorm, din moment ce mulți vor hotărî să cumpere astfel de produse din alte țări, unde nu sunt asemenea accize. Și bani vor pleca din România”, arată Alessandro Amato un prim efect al suprataxării luxului.
Altfel spus, oricât de mult s-au străduit brandurile renumite pentru prețurile cu multe zerouri să-i convingă pe românii superavuți să-și cheltuie banii în magazinele din țară, și nu în cele din străinătate, supra-impozitarea face ca cei care dispun de lichidități și de dorința de a le cheltui pe lux să cumpere taman de peste granițe. Și sunt câțiva – între 20.000 și 50.000 de potențiali clienți, extimează cei din industria luxului.
”A introduce accize nearmonizate pe produse încalcă principiul basilar al Uniuni Europene de liber comerț și schimb (...) Guvernul susține că aceste măsuri au fost necesare pentru a contrabalansa reducerea TVA-ul pentru pâine, altfel FMI nu ar fi fost de acord... cred că este vorba de o măsură po