Entuziasm şi bună dispoziţie, un îmbucurător profesionalism al cântului în ansamblu, muzică rar audiată pe la noi, un lăudabil sentiment al conştiinţei naţionale. Asta au etalat pe parcursul turneului în ţara noastră, tinerii muzicieni membri ai orchestrei Sinfonia Iuventus – Polonia.
Susţinute la început de august la Bucureşti, la Atheneul Român, de asemenea în sala de spectacole a Casinoului din Sinaia, concertele au fost închinate unei aniversări importante; mă refer la împlinirea a două decenii de excelente relaţii diplonatice – şi nu numai – între ţările noastre.
Muzică aparţinând prioritar şcolilor naţionale est-europene, muzică poloneză, maghiară, spaniolă... de secol XIX, de secol XX, muzică prezentată de tineri muzicieni ce vor clădi - împreună cu colegii lor din celelalte ţări - viitorul Eropei unite; au fost audiate pagini de un pitoresc pregnant, de un mare antren sonor, semnate de părintele muzicii poloneze, de compozitorul Stanisław Moniuszko, compozitor emblematic pentru spiritualitatea naţională a ţării sale, trei momente selectate din cunoscuta operă Halka; apoi celebra Rapsodie ungară nr.2 de Franz Liszt prezentată în versiune orchestrală, muzica cunoscului compozitor spaniol Pablo de Sarasate, celebrele Melodii lăutăreşti realizate cu participarea solistică a violonistului Jan Kutkowski, au conturat imaginea romantică a şcolilor muzicale naţionale.
Din creaţiile muzicale ale secolului trecut au fost alese pagini aparţinând baletului naţional maghiar Háry János de Zoltán Kodály – cunoscutul Csárdás, şi, de asemenea, cel mai preţios din punct de vedere muzical moment al concertului, Mica Suită scrisă de Witold Lutosławski; este marea personalitate a muzicii poloneze în secolul XX. Aici, în mod cu totul special, valorile solistice ale tinerilor muzicieni, cele de utili muzicieni de ansamblu, au fost puse în evidenţă la cote cu totul