Mai sunt cateva saptamani pana la alegerile parlamentare din Germania, in urma carora se va decide si cancelarul. Ziua-cheie e 22 septembrie. Insa o campanie electorala mai plictisitoare decat cea actuala e greu de imaginat. Si marile donatiile de partid par a se fi redus simtitor. Sa fie doar o parere? Sa fie un truc la mijloc, caci cheltuielile de campanie electorala ale partidelor se ridica la mult mai mult? Sa fie de vina criza, relativa uniformitate a discursului electoral sau faptul ca dreapta puncteaza cu teme de stanga si viceversa? Pana acum, Opozitia a putut marca simtitor doar in ce priveste prezumtiva complicitate a serviciilor de informatii germane, deci a guvernului actual, la „spionajul“ american asupra cetatenilor germani.
Dar sa vedem sumele de bani intrate de la marii donatori in pusculita partidelor. Acestea au atins 1,27 milioane de euro, o treime din cele aproape 4 milioane donate in acelasi interval de timp, inaintea alegerilor de acum patru ani. In anul electoral 2009, banii se repartizau dupa cum urmeaza: Uniunea Crestin-Democrata (CDU) primea 1,54 milioane euro, FDP (liberalii) - 955.000 de euro, iar partidul bavarez Uniunea Crestin-Sociala (CSU), 923.000 euro. Social-democratii (SPD) se bucurau doar de 401.000 euro.
Dupa legea germana, donatiile catre partide de peste 50.000 de euro trebuie sa fie declarate imediat Camerei Inferioare a Parlamentului (Bundestag), care le face publice. Sumele cuprinse intre 10.000 si 50.000 de euro apar mult mai tarziu, dupa transmiterea rapoartelor financiare ale partidelor politice. Insa exista si alte solutii. Prin donatii cu valoare mai mica de 10.000 de euro sau prin sponsorizari, pusculitele partidelor se umplu fara ca numele donatorilor sa fie neaparat facut public.
Cifrele pana in 8 august au fost publicate recent pe pagina Bundestag-ului. 600.000 de euro a primit CDU,