Întotdeauna l-am apreciat pe consilierul guvernatorului Mugur Isărescu. Îi citesc constant opiniile pe care le publică în diverse ziare si mi-a plăcut mereu echilibrul de care dă dovadă și profunzimea analizelor pe care le face. Acum câteva zile însă, domnul Vasilescu a avut o intervenție la un post de televiziune, care, vă spun sincer, m-a surprins. Domnia Sa spunea că ar fi bine ca privatizarea CFR Marfă să nu mai aibă loc și că ar fi mai utilă o echipă de manageri privați care să scoată compania din situația gravă în care se află în prezent.
Îmi permit, cu toată consideraţia, să-i spun domnului Adrian Vasilescu că în acest caz greșește. Și am să argumentez. Privatizarea, făcută cu respectarea tuturor prevederilor legale și în interesul statului, reprezintă cea mai bună soluție pentru societățile găunoase pe care statul încă le mai păstorește. Nu mai este un secret pentru nimeni că statul nu este în stare să gestioneze absolut nimic.
Istoria ne-a dovedit-o, iar exemplele sunt nenumărate: Tarom, Hidroelectrica, Oltchim, CFR Călători etc.
Ca să nu mai vorbim de cum arăta Petrom înainte de privatizare și cum arată acum.
Vremelnicii directori care au condus marile companii de stat nu au făcut altceva decât să le devalizeze. Au manageriat fie în interesul unor găști de partid, fie pentru anumite cercuri dubioase de businessmeni, fie chiar pentru propriul lor interes. Credeți că îi pasă cuiva de banul public? Credeți că îi pasă cuiva de salariații și de activele companiei? Credeți că îi pasă cuiva dacă respectiva societate de stat face sau nu profit? Nici vorbă!
Mulți dintre managerii de stat nu au condus în viața lor nici măcar un butic. Habar n-au ce înseamnă management performant, ce înseamnă marketing, ce înseamnă strategie de business. Milton Friedman spunea că dacă unui guvern îi dai să administreze Deșterul Sahara, în cinci