Deși avansul economic a fost revizuit ascendent la 2%, structura acestuia nu este de tipul tax rich (respectiv favorabilă creșterii încasărilor bugetare), iar veniturile colectate vor fi cel mai probabil mai reduse decât nivelul estimat inițial, este de părere Consiliul Fiscal.
Potrivit acestuia, majorarea cheltuielilor totale cu 1,43 miliarde lei reflectă suplimentarea schemei de stingere „în lanţ” de tip swap a arieratelor bugetare (1,12 miliarde lei, din care la nivelul capitolelor „cheltuieli de capital” 618 milioane lei, respectiv „bunuri și servicii” 500 milioane lei) și a cheltuielilor totale cu 310 milioane lei. Această majorare este localizată în principal la nivelul cheltuielilor cu bunuri și servicii (+2 miliarde lei, alimentate parțial pe partea de venituri bugetare de taxa clawback) și este motivată în principal de accelerarea plății arieratelor din sectorul sanitar, persistența acestora reflectând lipsa de reforme în acest sector. Reduceri de cheltuieli sunt previzionate în principal la nivelul categoriei „asistență socială” (–604 milioane lei), „cheltuieli de capital” (-439 milioane lei), „proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare” (-466 mil. lei), în timp ce alocările aferente capitolului „alte
transferuri” sunt diminuate cu 565 mil. lei, motivele revizuirii la nivelul acestei categorii de
cheltuieli nefiind explicate.
Consiliul fiscal remarcă carențe serioase în procesul de programare bugetară, nivelurile proiectate în bugetul inițial fiind depășite frecvent în ultimii ani, ceea ce este de natură a afecta credibilitatea estimărilor în ceea ce privește traiectoria acestui capitol de cheltuieli. Chiar dacă încasările din taxa clawback, neincluse în bugetul inițial sunt utilizate pentru finanțarea cheltuielilor cu bunuri și servicii, dimensiunea revizuirii (+2 miliarde de lei, respectiv c