Publicaţia franceză Le Monde dedică în ediţia de azi un articol elogios Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, material care face parte dintr-o serie de articole intitulată „Improbables musées“ („Muzee improbabile“).
Această serie are ca scop prezentarea a 12 instituţii de gen europene marcate de originalitate, iar articolul dedicat Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti este al doilea din acest proiect. Primul articol a fost cel despre Le Palais Bénédictine din Fécamp, Franţa, iar următorul va prezenta muzeul dedicat umoristului Alphonese Allais, din Honfleur, Franţa.
Jurnalistul Jean-Jacques Larrochelle precizează în articolul său că, pentru unii, numele muzeului – „un spaţiu al memoriei riguros şi derutant“ – poate provoca zâmbete. „Străinii ne întreabă frecvent de ce s-a ales acest nume“, spunea etnologul roman Irina Nicolau (1946-2002), care a luat parte la crearea muzeului, citată de jurnalistul francez, care crede că termenul „ţăran“ poate suna „peiorativ, limitativ, anacronic“.
Muzeul Ţăranului Român un „antimuzeu“
De asemenea, în articol este menţionat faptul că în timpul unei conferinţe care a avut loc în octombrie anul trecut, la Cité de l'architecture et du patrimoine din Paris, istoricul de artă Jean-François Chevrier a plasat această instituţie în „panteonul reuşitelor muzeografice“, alături de cea a lui Carlo Scarpa la Museo civico di Castelvecchio din Verona (Italia) şi de cea a Linei Bo Bardi la Muzeul de artă din Sao Paulo (Brazilia).
Larrochelle mai scrie că pictorul Horia Bernea, fost director al Muzeului Ţăranului, caracteriza instituţia, „care include un laborator de antropologie cultural“, drept „un antimuzeu“.
În acelaşi articol, jurnalistul francez face o scurtă prezentare istorică a muzeului, vorbind şi despre patrimoniul acestuia şi despre clădirea care îl găzduieşte. El vorbeşte des