Nu toata lumea circula cu masina personala in Germania, asa cum isi inchipuie unii. Transportul in comun este folosit din plin, nu numai din economie de benzina, dar pentru ca este consideat confortabil. De asemenea, muncitorii se duc adesea la lucru cu trenul de navetisti.
Problema este insa cum arata acolo un tren de navestisti, iar daca ne uitam la cateva imagini, ramanem cu impresia ca nu arata mai rau decat un tren international in alte parti, noteaza Big Picture.
Pretul pentru navetistii care merg la serviciu este unic, indiferent de distanta: 3 euro. Controlorul nu-ti composteaza biletul, ti-l compostezi singur in gara si urci in tren cu el gata compostat.
Calatorul prins fara bilet plateste o amenda de 40 euro si este coborat la prima statie, pentru a fi identificat la organele de politie si a i se inscrie CNP in baza de date.
Controlorul n-are dreptul sa identifice calatorul si nici sa-i ceara legitimatia, ca sa retina CNP-ul. Datele personale sunt secrete si numai politia are dreptul sa umble la ele. La nemti, Constitutia nu-i de joaca.
Odata identificat astfel, calatorul isi cumpara bilet, il composteaza si pleaca mai departe cu trenul urmator (trenurile de navetisti se succed la intervale relativ scurte).
Cine este prins a doua oara calatorind fara bilet este deferit justitiei. In aceste conditii, in Germania calatoria "cu nasul" nu tenteaza pe nimeni. Chiar daca un calator ar incerca procedeul, controlorul il va refuza sigur, pentru el fapta intrand sub incidedenta legii penale chiar de la prima abatere.
In rest, interioarele trenului arata ca in imaginile de mai jos si, spre deosebire de navetismul nostru, acolo calea ferata este rentabila. Biletul de 3 euro nu este tocmai ieftin, dar plateste toata lumea, fara exceptie.
Vagon cu salon comun. Cum