”Așteptăm o reducere corespunzătoare a volumelor comercializate”, răspunde Petru Berciu (foto), managerul BDG Import, la întrebarea în ce măsură îi vor fi afectate afacerile de creșterea accizei la alcool. Berciu vorbește și de scumpirea produselor pe care le comercializează cu 5% -15%, dar și de reducerea unor locuri de muncaă, plus alte reduceri de costuri.
”Fundamentarea teoretică și practică a acestor decizii (deorece vorbim pe de o parte de scăderea TVA la pâine, iar pe de altă parte de creșterea accizelor) este una eronată deorece se pleacă de la premise greșite (...) creșterea accizei la alcool cu 33% nu va avea impactul bugetar scontat”, e convins managerul BDG Import (Jack Daniel’s, Finlandia), explicând că, chiar dacă, în teorie, produsele accizabile pot fi inelastice la preț, creșterea prețului va determina ”cu siguranță” o diminuare a consumului care va face ca această creștere să nu conducă la modificarea direct proporțională a accizelor încasate la bugetul de stat. Prin urmare, ”efectul bugetat preconizat este eronat”.
În paralel, adaugă Petru Berciu, creșterea accizelor va face și mai atractivă manifestarea practicilor de vânzare a produselor nefiscalizate și va spori dimensiunile evaziunii fiscale în acest domeniu, putând o presiune ”injustă” asupra operatorilor corecți.
Efectul majorarii accizei pentru alcool la 1000 EUR/hl va avea un efect de creștere al prețurilor de vânzare pentru produsele comercializate de către BDG Import între 5% și 15%.
”Nu putem estima cu precizie care va fi efectul acestor modificări de prețuri, dar ne așteptăm la o reducere corespunzătoare a volumelor comercializate. Ca urmare, taxele plătite bugetului de stat (incluziv accize, dar și TVA, impozit pe profit) vor cunoaște o diminuare față de nivelul actual. În funcție de impactul pe care implementarea acestor creșteri o va