Cu toate că oficialii Ministerului Educaţiei recunosc că învăţământul de tip simultanscade calitatea demersului educaţional şi că el ar trebui sa dispară, în numeroase judeţe din ţară mii de copii de 6 ani care încep clasa zero vor învăţa în aceleaşi clase şi în acelaşi timp cu colegi din clasele mai mari.
Potrivit metodologiei, organizarea claselor în regim simultan se realizează prin constituirea formaţiunilor de studiu cu elevi de la cel puţin două niveluri de clasă diferite.
Potrivit lui Ioan Dumitru Puiu, inspector de specialitate pentru învăţământul primar din cadrul IŞJ Suceava, “în judeţ, circa 60 de clase pregătitoare vor funcţiona în regim simultan. Am făcut tot posibilul ca numărul acestora să fie cât mai mic. Acestea se vor organiza acolo unde nu sunt alte soluţii, în zone rurale, unde numărul copiilor înscrişi nu a condus la formarea unui colectiv”.
În mod obligatoriu, organizarea claselor în regim simultan se face în interiorul aceluiaşi nivel de învăţământ, primar, respectiv gimnazial, astfel că micuţii de la pregătitoare vor împărţi sălile de curs cu elevii din clasele I-IV.
Potrivit Metodologiei de organizare a claselor din învăţământul preuniversitar în regim simultan, “în localităţile izolate geografic sau în localităţile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar se organizează clase în regim simultan”. De regulă, în învăţământul primar, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face pentru clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a şi clasa a IV-a. Metodologia mai prevede că “ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare”.
Conform unei sit