Vasul „Borcea”, primul vapor construit în România, a împlinit în acest an 100 de ani de când a fost construit, relatează publicaţia „Obiectiv Vocea Brăilei”.
Conform legii, acest vapor este un obiect de patrimoniu încadrat în categoria tezaur tehnic. Vaporul cu aburi şi zbaturi are şi acum aproape toate componentele originale şi funcţionează în continuare. Cu ocazia Zilei Marinei, vaporul „Borcea” va plimba 200 de elevi.
Acesta este primul vapor construit de inginerii români, care până atunci construiseră doar barje, şlepuri sau mici ambarcaţiuni, arată inginerul Dorin Bucă, directorul adjunct al Şantierului Naval din Brăila, citat de jurnalul.ro.
Vasul a fost construit în România, la Şantierul Naval de la Turnu Severin, în perioada 1911 - 1913. A fost lansat la apă pe 23 aprilie 1914, ca iaht regal. Până în 1948 a fost, pe rând, iaht al regelui Ferdinand, navă de transmisiuni în război, apoi navă de pasageri.
„În 34 de ani de activitate nu m-a trădat niciodată”
Din 1948 până în 1965, nava a fost condusă de căpitanul Cârcioreanu, iar din 1965 până în 1976 de căpitanul Panait Popescu. Apoi a fost casată şi părăsită timp de trei ani în cimitirul de nave de pe braţul Măcin. În 1979 a fost scoasă de acolo de către actualul căpitan, Ilie Tincu.
Din acel moment, vaporul a devenit o navă-şcoală pentru elevii de la Liceul de Marină, fiind condusă de căpitanul Tincu. Perioada cea mai dificilă pentru navă a fost între anii 1997 – 2004, vasul trecând prin mai multe procese, licitaţii şi negocieri. Din septembrie 2011, nava a fost intrat sub controlul Inspectoratul Şcolar din Brăila.
"În 34 de ani de activitate nu m-a trădat niciodată. Tot mecanismul este original. Cred că a avut noroc că încă funcţionează. A fost condusă de oameni care au ştiut să o îngrijească, care şi-au dat intere