Vreme de zece zile (7-16 august), în judeţul Teleorman, sute de tineri au luat parte la unul dintre cele mai importante proiecte de educaţie alternativă din România – Festivalul Naţional de Teatru Tânăr „Ideo Ideis“.
E luni seară în Alexandria. Pe scena improvizată din stinghii de lemn şi bucăţi negre de pânză a Casei de Cultură, echipa tehnică tocmită de Tudor Chirilă încearcă să treacă un pat supraetajat prin fanta îngustă a culiselor. Mai e o jumătate de oră până începe Biloxi Blues, piesa produsă de artistul care ne-a îndulcit pubertatea celor mai tineri dintre noi şi regizată de mama acestuia, Iarina Demian.
Afară, Strada Dunării, bulevard principal, e pustie, doar amurgul îi dă o tuşă postapocaliptică pe obrazul de asfalt toropit de arşiţa din Câmpia Română. Peste drum de clădirea care, vreme de zece zile, ţine loc de teatru, veghează statuia lui Liviu Vasilică, probabil cel mai cunoscut teleormănean, după Ilie Moromete. Un grup de tineri s-a refugiat pe treptele deasupra cărora tronează două sigle ale PNL-ului, fără să aibă idee că la câţiva metri de ei actorii Vlad Zamfirescu, Medeea Marinescu şi Marius Manole îşi consumă boemia cu o sticlă de vin. Cei trei fac parte din juriul de cinci, dar competiţia oficială începe abia marţi. Ceilalţi doi, Cătălin Ştefănescu şi Andi Vasluianu, sunt încă pe drum.
„Oamenii secolului XXI au nevoie de teatru“
Am ajuns în oraş pe la ora 19, într-o dubă a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografie (UNATC), probabil cel mai longeviv şi important sprijin al Festivalului de Teatru Tânăr „Ideo Ideis“ din Alexandria. UNATC-ul îşi trage an de an seva de tineri actori dintre sutele de copii veniţi să dea în pârg, în mijloc de august, la Teleorman.
Pe drum, profesorul universitar Horea Murgu, cel care s-a ocupat, printre altele, de sunetul filmelor „Filantropica“, „Rătăcire“ sau „Cuibul d