În această ţară, consumatorii plătesc mai mult pentru a-şi cumpăra o maşină folosită, decât una nouă, deoarece cumpărătorii de automobile noi trebuie să aştepte ani de zile până la onorarea comenzilor.
Vanessa Vasquez, un locuitor al capitalei Caracas, are bani să îşi cumpere o maşină, dar nu a reuşit de câteva săptămâni să îşi găsească una. „Banca mi-a aprobat creditul auto acum două luni. Am mers la două reprezentanţe auto pentru a-mi achiziţiona o maşină, dar nu aveau niciuna disponibilă. Mi-au spus că tot ce pot face este să mă treacă pe o listă de aşteptare“, spune Vasquez.
Anul trecut s-au vândut 130.553 de maşini în Venezuela, comparativ cu 491.899 de unităţi în 2007. Cererea este de jumătate de milion de automobile. Deficitul sever de maşini din Venezuela a creat o situaţie care sfidează logica. Maşinile vechi au ajuns să fie mai scumpe decât cele noi. Clienţii cu bani cash sunt dispuşi să plătească mai mult pentru un automobil second-hand, decât pentru o maşină nouă pe care nu au de unde să o cumpere.
„Am avut mult timp maşină, dar acum, cu banii pe care îi câştig nu îmi mai pot permite una. Este imposibil. Ca să nu mai spun că din postura de profesor nu am mai văzut o mărire de salariu de şapte ani“, spune Migdalia Adames.
Pentru a rezolva această situaţie, preşedintele venezuelean Nicolás Maduro a aprobat o lege care prevede că maşinile vechi nu pot fi vândute la un preţ mai mare de 90% din valoarea aceleiaşi maşini noi. „Trebuie să punem capăt speculaţiei cu maşini care afectează venezuelenii. Nu putem permite ca un vehicul folosit să coste dublu, triplu sau de patru ori mai mult decât unul nou“, a anunţat preşedintele.
Liderii opoziţiei spun că guvernul nu este soluţia, ci problema. Politicile socialiste care au îndepărtat investitorii, alături de cursul de schimb care face aproape imposib