Romania are in plan sa ajunga la 1.426 de km de autostrazi, insa se misca incet si in prezent are gata doar 548 de km daca adunam segmentele, cu mult sub cea mai noua tara intrata in Uniunea Europeana, Croatia, care are 1.258 de km de autostrazi si in plan inca 300 de km.
"Am fost in Croatia si am ramas impresionat de faptul ca s-au miscat atat de repede si au reusit sa ajunga la un asemenea nivel al infrastructurii pornind de la nivelul probabil comparatie cu noi acum 20 de ani. La o prima privire, Croatia cred ca se situeaza foarte bine in Europa. Fata de Romania nici nu putem sa mai comparam pentru ca noi ne chinuim de 20 de ani si avem 200 sute de km de autostrada, iar ei au reusit intr-o perioada mai scurta sa faca mult mai mult", considera analistul economic Aurelian Dochia.
Croatia are de trei ori mai multe autostrazi decat Romania, desi are o suprafata mult mai mica de 56.594 km patrati comparativ cu 238.391 km patrati tara noastra.
Autostrazile sunt numerotate de la A1 pana la A12. Cea mai lunga autostrada croata este A1 (Autocesta A1) cu 465 de km, se intinde de la Nord la Sud si face legatura intre capitala Zagreb si Split, al doilea mare oras croat.
Autostrada are doua benzi de circulatie si o banda de urgenta in fiecare directie. Autocesta A1 traverseaza muntii si trece prin cele mai lungi doua tuneluri din Croatia, in total sunt 361 de poduri, viaducte, tuneluri. In prezent, exista 33 de iesiri si 26 de zone de odihna, iar la fiecare iesire exista o statie de taxare.
O autostrada care sa lege Zagreb de Split a fost initial conceputa la inceputul anilor 1970, insa din cauza rasturnari politice in Croatia si Iugoslavia, construirea autostrazii a fost etichetata ca un "proiect nationalist" si anulata in 1971. Dupa declararea independentei Croatiei si incheierea Razboiului Croat de Independenta planul a fost reluat si constructi