Lucrătorii diviziei sud-africane a companiei japoneze "Toyota Motor" Corp. au încetat lucrul ieri, dând semnalul unei greve la nivel naţional în sectorul auto, din cauza nemulţumirilor salariale. Acestora li s-au alăturat angajaţi locali ai "General Motors" Co. din SUA şi "Nissan Motor" Co. din Japonia, dar şi ai altor societăţi de profil.
Printre constructorii majori de automobile prezenţi în Africa de Sud se mai numără compania americană "Ford Motor" Co. şi societăţile germane "Bayerische Motoren Werke" AG (BMW), "Volkswagen" AG şi "Daimler" AG.
Iniţierea grevei, care a reunit peste 30.000 de muncitori de la liniile de asamblare ale companiilor amintite, a fost stabilită săptămâna trecută de către Sindicatul Naţional al Metalurgiştilor din Africa de Sud (NUMSA).
Castro Ngobese, purtător de cuvânt al NUMSA, a afirmat că nu există negocieri între părţi, iar sindicaliştii aşteaptă ca angajatorii să vină cu o nouă ofertă.
"Toate liniile de fabricaţie şi asamblare de la fabrica Toyota sunt închise", a declarat Leo Kok, purtător de cuvânt al companiei japoneze.
Fabrica "Toyota" se află în portul Durban, iar Kok a menţionat că şi centrul naţional de piese din provincia Gauteng a fost afectat de mişcarea grevistă. Kok a spus că mai bine de 80% din cei 8.000 de salariaţi sud-africani ai companiei nu au lucrat ieri.
Angajaţii din sectorul auto din Africa de Sud vor creşteri salariale de 20%, faţă de o cerere iniţială de 14%. Solicitarea este cu mult peste rata medie a inflaţiei prognozată de banca centrală locală pentru anul curent: 5,9%.
Companiile au oferit o creştere salarială de 6% în timpul negocierilor privind înlocuirea unui acord salarial pe trei ani, care a expirat în 30 iunie.
Industria auto din Africa de Sud contribuie cu cel puţin 6% la PIB-ul ţării şi cu 12% la totalul exporturilor. Greva lucrătorilor auto ar pu