În 2013 au fost deschise două mall-uri, la Botoşani şi în Constanţa, urmând ca până la finele anului suprafaţa spaţiilor comerciale de la nivel naţional să depăşească 2,3 milioane de metri pătraţi după inaugurarea Promenada Bucureşti, AFI Palace Ploieşti şi Galaţi Shopping City.
La ora actuală, la nivel naţional există peste 60 de spaţii comerciale de tipul "shopping mall" (clădiri construite după 1990, cu o suprafaţă închiriabilă de cel puţin 5.000 de metri pătraţi şi administrate ca o singură entitate), 20 dintre acestea fiind în Capitală.
Cu toate acestea, anii de criză, scăderea puterii de cumpărare şi reticenţa băncilor de a finanţa dezvoltarea de noi proiecte şi-au pus amprenta asupra pieţei spaţiilor comerciale care a înregistrat mai multe falimente, convertiri de mall-uri în clădiri de birouri, precum şi construcţii abandonate.
Experţii susţin că în România mai există loc pentru spaţii comerciale, cu toate că în unele oraşe numărul acestora este foarte ridicat. Oraşul cu cea mai mare suprafaţă a spaţiilor comerciale pe cap de locuitor este Suceava (1.118 metri pătraţi la mia de locuitori, de nouă ori mai mult decât media naţională).
"Există diferenţe semnificative între diverse oraşe din ţară. Dacă în Suceava, Oradea sau Constanţa suprafaţa de retail este deja mare în raport cu numărul de locuitori şi puterea de cumpărare, în oraşe precum Galaţi sau Braşov există în continuare loc pentru noi dezvoltări ca şi în cazul Bucureştiului", au precizat pentru gândul reprezentanţii companiei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle, adăugând că este important ca proiectul să fie adaptat pieţei căreia i se adresează.
Click pe imagine pentru a mări
Sursă: date JLL
"Principalii factori care frănează dezvoltarea de noi spaţii comerciale sunt lipsa finanţării bancare şi condiţiile dure impuse de principalii chiriaşi