Mediul corporatist nu a simţit creşterea economică de anul trecut, astfel că principalii indicatori au fost pe minus.
Profitul raportat de firmele din România a scăzut anul trecut cu peste 5 miliarde de lei (1,1 mld. euro), la 60 de miliarde de lei (13,4 mld. euro), ceea ce arată cât de dificil a fost anul 2012 pentru mediul corporatist, în ciuda unui avans economic de 0,7% care în piaţă practic nu s-a văzut.
Scăzând firmele care au raportat pierderi cumulate de 45,5 miliarde de lei (10,2 mld. euro), rezultă că profitul net al firmelor locale de-abia a depăşit trei miliarde de euro, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului. De altfel, firava creştere economică nu s-a văzut nici în cifra de afaceri cumulată a companiilor, care a scăzut de la 1.167 de miliarde de lei la 1.069 de miliarde de lei (240 mld. euro) - indicator care arată că PIB-ul şi rulajul firmelor din economie pot avea direcţii diferite.
„Un profit net în jurul a 3,5 miliarde de euro la afaceri de 240 de miliarde de euro ne duce la o marjă netă de profit destul de scăzută (de circa 1,5% n.red.) - nu este însă neapărat reprezentativ în condiţiile în care multe firme din România - mai ales în segmentul mic şi mijlociu - în dorinţa de optimizare fiscală, nu îşi propun neapărat să raporteze un profit prea mare“, afirmă Codruţ Pascu, Managing Partner al Roland Berger România.
În România mai erau anul trecut 631.000 de firme, cu 22.000 mai puţine faţă de anul precedent, în condiţiile în care insolvenţa a secerat numeroase afaceri din comerţ sau construcţii. Dintre cele 631 de mii, doar 446 de mii au fost active, înregistrând o cifră de afaceri mai mare de zero, iar dintre acestea doar 242 de mii au raportat profit, cel mai mare fiind înregistrat de OMV Petrom, companie în bilanţurile căreia s-a regăsit practic 6,4% din câştigul înregistrat de