Scandal în pilotajul portuar
După o săptămână de conflicte în remorcaj, se tulbură apele şi în domeniul pilotajului maritim. De această dată nu sindicatele şi patronatul sunt în conflict, ci companiile de pilotaj, de o parte, şi Autoritatea Navală Română, de cealaltă. Piloţii Canal Sea Services şi Black Sea Pilots susţin că A.N.R. vrea să schimbe regulile în pilotaj pentru favorizarea noilor firme, fără personal experimentat. Instituţia intenţionează să înlocuiască testul practic de pilotaj cu o probă de simulator. Potrivit actualelor prevederi, în cazul în care un pilot inactiv doreşte reactivarea, trebuie să susţină o testare în prezenţa unui pilot experimentat, la bordul navei. Noile prevederi vor înlocui testarea practică cu un simplu examen de calculator, situaţie în care, susţin piloţii, siguranţa navigaţiei are de suferit.
„A.N.R. doreşte să modifice art. 6 din Ordinul Ministrului Transporturilor 382/2007, privind competenţa continuă a piloţilor, care nu lasă orice neavenit să se suie pe vapoare. A.N.R. încalcă astfel Rezoluţia 960/2003 a Organizaţiei Maritime Internaţionale, care stipulează, la art. 5.2, că trainingul se face în prezenţa unui pilot cu experienţă şi nu poate fi înlocuit de activităţi pe simulator“, au precizat reprezentanţii firmele de pilotaj. Reclamanţii au dat exemplul unui pilot maritim care nu a mai derulat astfel de operaţiuni timp de trei luni şi trebuie să dea un test pe un vas de pilotaj, sub supravegherea unui alt pilot cu experienţă neîntreruptă. Noile prevederi nu mai conţin această obligativitate, astfel că proba practică este înlocuită de calculator. În Portul Constanţa activează trei companii de pilotaj, cele două menţionate mai sus şi Maritime Pilot S.R.L.
Până la închiderea ediţiei, conducerea A.N.R. nu şi-a prezentat oficial punctul de vedere în acest caz, fiind invocată o prevedere conform căreia toate lu