Cele mai mari 30 de companii de stat din România au avut anul trecut pierderi cumulate de aproape 150 de milioane de euro. Hidroelectrica a intrat în insolvenţă şi a terminat anul cu o pierdere record de 114 milioane de euro. Oltchim a intrat anul acesta în insolvenţă după ce încheiat anul 2012 cu un minus de 127,7 de milioane de euro. CFR Călători a ajuns în situaţia de a pierde 222,6 milioane de euro. Niciun director din aceste monopoluri, niciun membru din consiliile de administraţie, niciun ministru nu a plătit în aceşti ani pentru „găurile“ de sute de milioane de euro înregistrate de aceste companii şi pentru tunurile date. De la nivel politic înalt se emit acuzaţii de corupţie şi de contracte păguboase, dar în realitate nimeni nu este tras la răspundere. Cine plăteşte pentru bunurile cumpărate, dar niciodată primite de Oltchim, achiziţiile umflate de 16 ori de la CFR Călători, contractele hidro care au generat pierderi de peste un miliard de euro, 23.000 de vagoane vândute la preţ de fier vechi, butaşii de trandafiri şi piuliţele de la CFR sau transformatoarele de la Electrica?
Datele centralizate de ZF pornind de la informaţiile din bilanţurile celor mai mari 30 de companii de stat pe 2012, publicate recent de Ministerul Finanţelor, arată un tablou sumbru în care firme care deţin monopoluri în producţia de energie sau în transport sunt incapabile să facă profit.
Astfel, anul trecut cele mai mari 30 de companii au terminat cu o pierdere cumulată de aproape 150 de milioane de euro în contextul în care în 2011 bilanţul arăta un profit de circa 282 de milioane de euro. Rezultatul din 2011 a fost însă parţial deformat de un artificiu contabil aplicat în conturile Termoelectrica, firmă care a bifat în acel an un profit pe hârtie de 377 de milioane de euro. Anul acesta, acest lucru nu s-a mai repetat.
Hidroelectrica, unul dintre cei m