In ultimii 23 de ani, in viata romanilor au intervenit o sumedenie de schimbari. Unele s-au produs abrupt, altele mai lent. In ceea ce priveste obiceiurile de consum in Romania, acestea sunt intr-o continua schimbare.
Antropologul Vintila Mihailescu a vorbit, pentru Ziare.com, despre obiceiurile de consum ale romanilor, cum s-au modificat acestea din perioada comunista si pana acum, despre "rosia romanesca" si painea romanului cea de toate zilele, precum si despre ce inseamna de fapt sintagma "produs traditional" pentru consumatorul roman.
Care era imaginea produselor romanesti in perioada comunismului?
In lipsa oricarei forme de publicitate si chiar de comunicare, pe de o parte, si de concurenta, pe de alta parte, este greu de spus ca in timpul comunismului ar fi existat o imagine a produselor. A existat doar o reputatie folclorica a unor produse iar aceasta era legata mai mult de rezistenta si, uneori, de un "look" vag occidental, ca in cazul tenisilor de Dragasani.
Celalalt element de reputatie era cel al produselor zise "pentru export", ca in cazul pantofilor de la Guban, de pilda. "Optiunea" se rezuma la faci rost sau nu faci rost, cea mai faimoasa exceptie fiind aceea a tigarilor Carpati de Sfintu Gheorghe, vandute permanent "la concurenta" cu cele de Tirgu Jiu etc. Apoi, in anii '80, se poate spune ca produsele de pe piata se imparteau in doua categorii: avem si n-avem...
Ce s-a intamplat imediat dupa Revolutie cu perceptia consumatorilor din Romania asupra produselor? Cum s-a schimbat atitudinea romanilor fata de produsele romanesti si cele straine din '90 pana in 2013?
Dupa deceniul final de penurie al comunismului, cererea a depasit multa vreme oferta, intreaga populatie fiind cuprinsa de un soi de bulimie compensatorie a consumului de dragul consumului, din placerea de a avea acces la "f