Jacobus Petrus Koos Bekker, CEO-ul Naspers, a devenit miliardar după ce a reuşit să transforme compania sud-africană dintr-o afacere în domeniul printului în cel mai mare grup de media din lume care are operaţiuni pe pieţele emergente, scrie Bloomberg.
Naspers, compania fondată în Cape Town în 1915 sub numele de „De Nasionale Pers“, a publicat primul cotidian în limba afrikaans, denumit Die Burger, care susţinea regimul „apartheid“ prin care albii erau consideraţi superiori negrilor.
Bekker a preluat controlului grupului Naspers în 1997, iar apoi a început să investească în companii de media şi de tehnologie, potrivit lui Kate Turner-Smith, analist în cadrul BPI Africa Capital. El a cumpărat participaţii la peste 100 de companii, inclusiv la grupul Tencent, cel mai mare operator de internet din China, şi la Mail.ru, cel mai mare serviciu gratuit de e-mail din Rusia, transformând astfel compania într-un fond de investiţii a cărui valoare de piaţă a crescut cu 34 miliarde de dolari în decurs de zece ani.
Grupul Naspers a făcut în ultimii ani mai multe achiziţii şi în România, cea mai mare dintre ele fiind preluarea a 70% din eMag, cel mai mare retailer IT&C online local. Naspers a mai cumpărat şi furnizorul de soluţii de plăţi electronice ePayment, fondat de Radu Georgescu (în prezent PayU), şi mai deţine site-urile autovit.ro, mercador.ro, compari.ro şi Trendzone. Grupul media are o participaţie şi la magazinul online de îmbrăcăminte Fashion Days, care are o prezenţă regională.
„Compania s-a schimbat la 180 de grade. Koos Bekker este o persoană vizionară. El a anticipat cu mult înainte că presa scrisă va pierde teren şi a început să investească în afaceri online“, a spus Turner-Smith.
Bekker este remunerat doar prin dividende, participaţia sa în cadrul Naspers fiind de aproape 4%. Acţiunile grupului sud-african au crescut cu 30% din