* Bancpost şi Piraeus îşi reduc marja în cazul clienţilor fără întârzieri, în timp ce OTP le oferă câte o lună pe an fără dobândă
Practicarea de dobânzi mai mici în cazul împrumuturilor acordate clienţilor care fac dovada unei plăţi fără întârziere a ratelor reprezintă una dintre cele mai noi metode prin care băncile încearcă să repornească creditarea în rândul persoanelor fizice.
Pe segmentul de companii, poziţia instituţiilor de credit diferă puternic, de cea a clienţilor, actuali sau potenţiali în ceea ce priveşte acordarea de finanţare. Dacă cei din urmă se plâng că băncile refuză să le acorde credite, acestea arată cu degetul către lipsa proiectelor eligibile.
O situaţie similară întâlnim şi în cazul creditării persoanelor fizice, unde băncile încearcă să îşi crească în mod prudent portofoliile, în condiţiile în care rata creditelor neperformante la nivelul sistemului depăşea 20%, la jumătatea anului, iar în cazul unora dintre instituţiile de credit se situa în jurul a 30% din valoarea totală a împrumuturilor acordate. Ca să reducă acest nivel, băncile fie recurg la vânzarea de portofolii de împrumuturi negarantate către companii specializate în recuperarea de creanţe, care au o marjă de negociere cu clienţii mai mare decât acestea, fie încearcă restructurarea portofoliilor în cadrul unor departamente interne.
Prudenţă manifestă şi potenţialii clienţi, marcaţi de gradul ridicat de îndatorare care există la nivelul populaţiei. Din aproximativ 5,5 milioane persoane care au credite bancare, aproape un milion sunt înregistraţi ca debitori neperformanţi la Biroul de Credit, potrivit datelor oficiale. Comportamentul persoanelor care solicită credite s-a modificat de la declanşarea crizei, costul produsului de finanţare devenind un criteriu mai important decât rapiditatea cu care aceştia pot să acceseze suma dorită, ne declara, la începutul anul