Filmul Captură la dublu (The Heat, 2013), în regia lui Paul Feig, cu Sandra Bullock şi Melissa McCarthy e, aş putea spune, la prima mînă, ciudat. Comedie, dar destul de neagră. Feminist, dar nu în sensul clasic al termenului.
Comedie neagră pentru că, de cele mai multe ori, la filmul ăsta rîzi cu dinţii încleştaţi. Sînt multe poante fizice, şi sexiste. Căpitanul Mullins, poliţistă bostoneză de cartier – interpretată cu farmec de Melissa McCarthy – este, ea însăşi, o sursă a violenţelor care se petrec în film. E o justiţiară care nu se dă înapoi de la rezolvarea violentă a cazurilor: o violenţă mică, de bully feminin, care se reduce la sucirea mîinii, datul cu cărţi de telefon în cap ori ciocnirea – nu fatală... – cu maşina.
Violenţele au, în general, un scop didactic şi sînt îndreptate împotriva bărbaţilor. De altfel, atît ea, cît şi agentul Ashburn, personajul Sandrei Bullock, sînt femei singure, care trebuie să facă faţă într-o lume a bărbaţilor. O lume evident misogină, în care bărbaţii nu au destulă încredere în capacităţile femeilor, nici cînd acestea se dovedesc chiar mai profesioniste decît ei.
DE ACELASI AUTOR Supereroi şi sfîrşitul lumii Vacanţa în Bucureşti Diversitate, asemănări De ce "Inima"? Aceasta este situaţia şefului lui Ashburn (cele două personaje sînt, în general, apelate pe numele de familie), Hale (Demian Bichir), care ezită să-şi promoveze subordonata, deşi aceasta rezolvă caz după caz. Dubiile lui în ce o priveşte sînt în legătură cu abilităţile acesteia de a interacţiona cu oamenii. Într-adevăr, dacă Mullins recurge la familiaritate excesivă şi la agresivitate pentru a-şi exercita autoritatea şi controlul, Ashburn îmbrăţişează mijloacele fix opuse: e distantă şi lucrează ca la carte, respectînd litera manualului întru totul.
Filmul nu e cu totul... feminist pentru că şi cele două eroine sînt satirizate din plin.