Probabil e hitul acestei veri în Franţa: expoziţia Roy Lichtenstein. Une retrospective de la Centre Pompidou– unul dintre cele mai interesante evenimente din domeniul artelor vizuale de la Paris. Expoziţia Roy Lichtenstein de la Paris vine în siajul altor trei mari retrospective ale artistului, organizate anul acesta la Chicago, la Washington şi – ultima şi cea mai mare – la Tate Modern din Londra. Nucleul este constituit, bineînţeles, din aceleaşi lucrări (nu lipseşte nici o operă majoră), însă se pare că expoziţia pariziană, chiar dacă însumînd mai puţine obiecte decît precedentele, e cea mai reuşită. Ea demonstrează, după cum se afirmă într-o cronică din Le monde, că, uneori, discursul curatorial poate fi mai important chiar decît opera, că cel care expune e deasupra celui expus. La Centre Pompidou, curatoarea Camille Morineau a avut la dispoziţie un spaţiu mai mic şi a ales în consecinţă: s-a concentrat doar pe tablourile cele mai cunoscute, dar a introdus, în schimb, şi cîteva sculpuri şi – mai ales – lucrări de grafică (absente în expoziţiile din SUA şi din capitala Marii Britanii). Or, tocmai în lucrările de grafică, de mici dimensiuni, se găseşte geniul acestui artist, în subtilitatea cu care a combinat stilurile, suporturile şi metodele în colaje, în ironia minimalistă. Aceste lucrări sînt poate mai puţin spectaculoase decît picturile mari, dar nu mai puţin valoroase – notează Le Monde.
DE ACELASI AUTOR Vechi maeştri la Detroit Punk rusesc Dana Moroiu - director editorial, Baroque Books & Arts Mai mult decît samba, carnaval şi fotbal Expoziţia din Franţa este semnificativă şi pentru că artistul însuşi s-a format, în tinereţe, aici. Roy Lichtenstein a vizitat pentru prima dată Parisul în 1945. Soldat american, a fost imediat cucerit de ce a găsit la Luvru. 15 ani mai tîrziu, este deja un artist cunoscut, atît în SUA, cît şi în Franţa. Expoziţia u