Etichetarea şi comercializarea apelor minerale naturale a fost verificată, în perioada 15 iulie- 2 august 2013, de reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Au fost controlaţi 845 operatori economici (31 producători, 104 distribuitori, 668 magazine şi 42 staţii de distribuţie carburanţi) constatându-se abateri la 471 dintre aceştia privind modul de comercializare, etichetare, prezentare şi publicitate a apelor minerale naturale (inclusiv apele de izvor).
În Vrancea, s-a descoperit că apa de izvor era etichetată la raft, în unele magazine, sub forma „apă minerală“, dezinformând consumatorii cu privire la natura produsului. De asemenea, în unele locuri preţul sau unitatea de măsură pentru apele îmbuteliate comercializate nu erau afişate la raft, în mod vizibil. De asemenea, au fost găsite deficienţe privind înscrierea informaţiilor obligatorii de pe etichete. Astfel, apa îmbuteliată sub denumirea „Apă purificată de înaltă calitate“ (PET 6 L) nu avea pe etichetă înscrisă denumirea corectă, respectiv apă de masă. De asemenea, nu informa care este procedeul de purificare utilizat. La aceeaşi apă au fost descoperite practici comerciale incorecte.
SFATURI PENTRU CONSUMATORI:
- acordaţi atenţie deosebită când cumpăraţi ape minerale naturale şi ape de izvor asupra modului de prezentare a ambalajului, asupra etanşeităţii recipientelor;
- acordaţi atenţie deosebită aspectului produselor;
- acordaţi atenţie condiţiilor de depozitare;
- citiţi cu atenţie înscrisurile de pe etichete
- ţineţi seama de gradul de mineralizare, în special atunci când există restricţii medicale sau suferiţi de anumite boli;
- nu confundaţi termenii „minerală“ cu „carbogazoasă“; în general, apele minerale naturale au un conţinut de săruri minerale diferit de cel al apei potabile din reţea;
- aveţ