Sistemul Hyperloop, propus de antreprenorul sud-african Elon Musk a deschis imaginatia oamenilor, iar multi l-au comparat cu ideile savantului roman Henri Coanda. Intr-adevar, Coanda a vrut sa faca ceva asemanator.
Henri Coanda a vorbit la Televiziunea Romana in anul 1970 despte inovativul sistem care a anticipat proiectul american Hyperloop. „Se poate ca personal oamenilor sa nu le placa sa fie intr-un tub multa vreme, dar sub alta forma ei stau la metrou la Paris cate 40 de minute si nu zic nimic”, declara Henri Coanda la TVR in 1970.
Savantul roman spera sa circule cu 500 de kilometri de ora cu asemenea vehicule.„Cam vreo 7-8 minute”, a raspuns Coanda, atunci cand a fost intrebat cat ar dura distanta Bucuresti-Ploiesti.
Coanda a gandit pentru prima oara acest sistem de transport in anii '70, inainte de moartea sa din 1972, iar apoi inginerii au testat sistemul in localitatea Maneciu, din judetul Prahova, pe o distanta mica.
Cercetatorii au testat sistemul de transport prin tub vidat, in tuneluri, dar si la suprafata. Coanda visa sa uneasca Bucuresti de Brasov si Constanta, dar si de Orasul Viitorului, un fel de Silicon Valley al Romaniei, amplasat pe plaja cuprinsa intre Delta Dunarii si bratele Sfantu Gheorghe. Primele teste s-au facut la Bucuresti, in 1971.
Pe o conducta de 200 de metri lungime, cercetatorii au aflat daca pot pune in practica asa ceva, prin efectul Coanda. Pe o lungime de 1.300 de metri, au construit apoi doua conducte la Maneciu.
Statia de propulsie era formata din patru ventilatoare. Containerele cu marfa nu ajungeau la o viteza mai mare de 35 de kilometri, dar reuseau sa se descurce in principiile de baza.
Sistemul Hyperloop, propus de antreprenorul sud-african Elon Musk a deschis imaginatia oamenilor, iar multi l-au comparat cu id