"Din decembrie 2011 şi pănă în iulie 2013, doar luna mai 2012 a înregistrat un volum mai mare de autovehicule vândute de către operatorii din piaţa auto. Totuşi, pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme şi vehicule comerciale) înregistrează după şapte luni din 2013 o scădere de 14% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut. În interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 13,2%, scăderea fiind totuşi atenuată faţă de procentul înregistrat luna trecută, când acesta era de peste -19%", arată APIA, într-un comunicat.
În continuare, potrivit asociaţiei, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (76% din total în primele şapte luni).
Astfel, pe fondul începerii târzii a Programului "Rabla", dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la şapte luni doar 24% din total (în creştere totuşi faţă de primele şase luni când acest procent era de 19%).
"Este însă de remarcat faptul ca în luna iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat (47% persoane fizice versus 53% persoane juridice), această situaţie fiind efectul demarării Programul «Rabla»", se mai spune în analiza asociaţiei.
În plus, potrivit APIA, continuă să se manifeste în piaţă impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de 128.504 unităţi la autoturisme şi 25.700 la vehicule comerciale, au o creştere de 44%, respectiv 7% faţă de 2012.
"Din aceste cifre, rezultă că, la fiecare autovehicul (autoturism şi vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 3,6 rulate", se arată în document.
În primele şapte luni au fost vândute 36.069 de autoturisme, comparativ cu 41.551 în intervalul similar din 2012. În luna iulie, vânzările de autoturisme au crescut faţă de iunie cu 24,2%, la 7.105 unităţi.
Topul pe m